Home / BAZA WIEDZY / Kurs Euro a polisa OC

Kurs Euro a polisa OC

Opublikowano:

przez

Kolejny rok spadku kursu Euro.

Co to oznacza dla ubezpieczenia OC w związku z wykonywaniem zawodu?


W polskim systemie prawnym, rozporządzenia określające parametry obowiązkowego ubezpieczenia OC w związku z wykonywaniem zawodu wyznaczają między innymi tzw. minimalną wysokość sumy gwarancyjnej (SG). Jest ona kwotą w walucie Euro i, w razie potrzeby (w procesach likwidacji szkód), przeliczana na PLN przy zastosowaniu kursu średniego Euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta. Dla osób, które realizują obowiązek ubezpieczenia tylko w zakresie minimalnym, fluktuacja kursu Euro na przestrzeni lat powoduje odpowiednie zmiany sumy gwarancyjnej w PLN.

Przyjrzyjmy się (obraz poniżej), jak różnica kursów obowiązujących w roku 2023 i rozpoczętym 2025 wpływa na zmianę sumy gwarancyjnej w wysokości 50.000 Euro. Dla dwóch polis (z roku 2023 i 2025) różnica wynosi 20. 580 zł. To aż 9,65 %!


Czy nie należałoby pomyśleć o odbudowaniu podstawowej sumy poprzez wykupienie ubezpieczenia nadwyżkowego?

Jeżeli weźmiemy pod uwagę kilka dodatkowych czynników, jak długość okresu przedawnienia roszczeń (10 lat),  zjawiska inflacyjne, narastanie części odsetkowych roszczeń, postępującą profesjonalizację w dochodzeniu odszkodowań i zdamy sobie sprawę jak wpływają one na wartość naszej polisy, mamy szansę na bardziej świadomy wybór w przyszłości.
O tym, co jeszcze trzeba wiedzieć na temat długiego życia polisy OC z uwzględnieniem powyżej wymienionych czynników przeczytasz wkrótce w artykule „Długie życie polisy OC”.

Najczęściej czytane

W tej kategorii także

Przeczytaj także

Zgłoś szkodę

Dostępne tylko dla ubezpieczeń grup zawodowych

Zgłoś przez telefon

Zgłoszenie szkody dla ubezpieczeń grup zawodowych

Zgłoszenie szkody dla ubezpieczeń dla firm

Zgłoszenie szkody dla ubezpieczeń na życie i zdrowie

Zgłoś przez maila

Zgłoszenie szkody dla ubezpieczeń grup zawodowych

Zgłoszenie szkody dla ubezpieczeń dla firm

Zgłoszenie szkody dla ubezpieczeń na życie
i zdrowie

Poinformuj nas wybierając preferowany sposób komunikacji.

Zrób zdjęcia uszkodzeń (np. telefonem komórkowym),

Zabezpiecz mienie przed powiększeniem się rozmiaru strat i rozpocznij sprzątanie (zalanie – usuń wodę , uszkodzenia dachu – przystąp do naprawy…). Zbieraj rachunki i faktury, jeśli poniosłeś koszty,

W miarę możliwości – zachowaj uszkodzone elementy do czasu kontaktu pracownika SagaBrokers,

Spisz uszkodzone przedmioty i urządzenia (podaj ich rodzaj, ilość, model i markę),

Zgłoś szkodę wybierając preferowany sposób komunikacji.